Opozorilo ob uveljavljanju Sklepa o ukrepih za nemoteno opravljanjevzgojnoizobraževalnega dela v osnovnih šolah v šolskem letu 2021/2022

ZVIZ SONCE

Sindikat zaposlenih v vzgoji in izobraževanju

Marušičeva 5

6000 Koper

                                                                                                                                                              Koper, 17. 1. 2022

MIZŠ

Masarykova ulica 16

1000 Ljubljana

Zadeva: Opozorilo ob uveljavljanju Sklepa o ukrepih za nemoteno opravljanje vzgojnoizobraževalnega dela v osnovnih šolah v šolskem letu 2021/2022

Spoštovani.

Dne 10. 1. 2022 ste na VIZ zavode v RS naslovili okrožnico o spremembi ocenjevanja v šolskem letu 2021/2022 zaradi epidemioloških razmer. Priložena so priporočila Zavoda za šolstvo. V okrožnici ste zapisali: »Zmanjša se število ocen pri posameznih predmetih, in sicer: pri predmetih, za katere sta s predmetnikom določeni največ dve uri tedensko, se znanje učenca oceni najmanj dvakrat v šolskem letu, pri čemer obe oceni oziroma večina ocen ne sme biti pridobljena na podlagi pisnih izdelkov. Če se predmet, za katerega je s predmetnikom določeno manj kot dve uri tedensko, izvaja po fleksibilnem predmetniku, se znanje učenca oceni najmanj enkrat. Pri predmetih, za katere sta s predmetnikom določeni več kot dve uri tedensko, se znanje učenca oceni najmanj trikrat v šolskem letu, pri čemer večina ocen ne sme biti pridobljena na podlagi pisnih izdelkov. Pomembno pa je izhodišče, da se znanje učenca pri vseh predmetih ocenjuje skozi vse šolsko leto in ne samo v obdobju, ko se predmet izvaja. Učenci, ki zaradi odsotnosti v prvem ocenjevalnem obdobju pri posameznem predmetu niso pridobili nobene ocene, te lahko pridobijo do zaključka pouka v šolskem letu 2021/2022.«

V sindikatu ZVIZ se strinjamo z zmanjšanjem števila ocen in posledično razbremenitvijo učencev ob ocenjevanju znanja, saj menimo, da je trenutna situacija za otroke/učence izjemno psihično in fizično obremenjujoča. Vendar smo ob tem pazljivi in dodajamo opozorilo:

  • Okrožnica podaja navodilo o ocenjevanju: dejstvo je, da učenci, ki so v karanteni ali se izobražujejo od doma, niso deležni enakovredne razlage kot učenci v šolskem prostoru, dobiti pa morajo enako število ocen kot učenci, ki so del šolskega procesa. Naložena učna snov in  45-minutna interakcija v živo nista primerljivi. Gre za diskriminacijo med učenci samimi, saj mora biti enakovredno izobraževanje dostopno vsem učencem v enaki meri. Ob vrednotenju se bodo pojavile težave, saj učenec, ki v šoli fizično ni prisoten, zagotovo ne bo zmogel enakega bremena kot učenci v šoli. To je izjemen pritisk na strokovne delavce, ki bodo ponovno potisnjeni v prve bojne linije; ne gre samo za neupoštevanje Zakona o osnovni šoli, menimo, da gre celo za neupoštevanje mednarodnega pravnega akta; tj. Konvencije o otrokovih pravicah, ki v 28. členu pravi, da »države pogodbenice priznavajo otrokovo pravico do izobraževanja in z namenom, da bi bila ta pravica polagoma dosežena na podlagi enakih možnosti«. Sprašujemo se, kdo bo zaščitil strokovnega delavca, ki bo zaradi kršenja najvišjih pravnih določil morda s strani staršev poslan v boj, ker je torej »nevede« kršil najvišje pravna določila? Dejstvo  je, da pogoji za izobraževanje niso enakovredni, stiska pa se le poglablja.
  • Menimo, da bi se otrokom, ki se ne izobražujejo v šolskih prostorih, moralo omogočiti pridobivanje ustnih ocen na daljavo. (tudi učencem v karanteni):
  • Opozarjamo, da se glede ocenjevanja znanja v praksi žal srečujemo z drugačnimi primeri: že sedaj namreč ugotavljamo, da se veliko strokovnih delavcev predpisanega priporočila o ocenjevanju ne bo držalo; število ocen ostaja enako kot v »normalnih« šolskih letih, ocenjevanja niso prilagojena trenutni situaciji. Predlagamo enotno, zavezujoče navodilo, zmanjšano na minimum, ki naj drži za vse vzgojno-izobraževalne zavode, učencem, ki velik del šolskega leta zaradi trenutnih razmer preživljajo doma, pa prilagodi ocenjevanje. Menimo, da so priporočila še zmeraj preveč ohlapna in dajejo glede ocenjevanja vodstvom šol in strokovnim delavcem preveliko avtonomijo. Ti so tako na tem mestu zelo izpostavljeni. Hkrati pozivamo strokovne delavce, naj bodo humani, saj se psihična stiska otrok (po izsledkih s terena in mnenju pedopsihiatrične stroke) poglablja.

V roku 7-ih dni prosimo za odgovor.

S spoštovanjem,

predsednica in izvršni odbor Sindikata ZVIZ Sonce Slovenije

Polonca Krobat, dipl. vzg. mag . mz.

Aleksandra Kostanjevec, dipl. trž. komun.

Bojana Pustinek, prof. zgo. in soc.

Katarina Bošnjak, prof. spec. in rehab. ped.